Facultatea de Științe

Chimie-Biologie

PROGRAMUL DE STUDII DE LICENȚĂ DIDACTICĂ CU DUBLĂ SPECIALIZARECHIMIE-BIOLOGIE

Misiunea programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare  ”Chimie-Biologie” ce funcționează în cadrul Departamentului de Chimie al Facultății de Științe a Universității din Craiova este formarea de specialiști de înaltă calificare în domeniile chimie și biologie, cu o pregătire mai bună pentru lumea educațională a viitorului.

Absolvenților programului de studii ”Chimie-Biologie” li se asigură cunoștințele și competențele necesare exercitării profesiei didactice, printr-o pregătire riguroasă, în concordanță cu cerințele societății moderne și cu cadrul național al calificărilor. Totodată, programul de studii de licență ”Chimie-Biologie” pune bazele continuării formării profesionale prin studii universitare de master sau ale formării profesionale continue prin studii postuniversitare.

Principalele obiective ale programului de studii universitare de licență ”Chimie-Biologie” sunt:

  • Formarea profesională într-un mediu academic modern și dinamic, adecvat cerințelor educaționale ale societății actuale, bazate pe cunoaștere, impuse de necesitățile de dezvoltare, de îmbunătățire a calității vieții și utilizare sustenabilă a resurselor, prin aplicarea tehnologiilor moderne;
  • Dobândirea de competențe și abilități care să faciliteze inserția pe o piață a forței de muncă extrem de dinamică, programul fiind proiectat în concordanță cu prevederile Cadrului Național al Calificărilor (CNC), cu Registrul Național al Calificărilor din Învățământul Superior (RNCIS) și cu Standardele specifice domeniilor de licență componente, elaborate de ARACIS;
  • Generarea transferului de cunoștiințe către societate prin cercetare ştiinţifică, dezvoltare, inovare şi transfer tehnologic şi valorificarea rezultatelor cercetării.

Rezultatele declarate ale învățării pentru absolvenții programului

Specializarea Chimie-Biologie oferă cursuri de formare pentru studenții care își planifică o carieră didactică în învățământul secundar, pentru disciplinele chimie și biologie.
Fiecare absolvent al programului de licență didactică cu dublă specilizare Chimie-Biologie va finaliza un program de pregătire integrat, riguros, care include cursuri fundamentale și de specialitate din domeniile chimie și biologie, pe lângă o pregătire psihopedagogică aprofundată. Cursurile avansate și activitățile educaționale în afara sălii de clasă tradiționale, cum ar fi cercetarea independentă, oferă studenților posibilitatea de a conduce proiecte de cercetare individuală sau de a participa ca membru al unei echipe de cercetare.
La absolvirea programului de studii de licență, studenții vor poseda un set de competențe fundamentale pentru profesia vizată, care sunt bazate pe cunoștințe, pe aptitudini și pe responsabilitate și autonomie.

Cunoștințe

Absolventul:

  • Identifică, definește și explică concept fundamentale din domeniile chimie și biologie.
  • Cunoaște, înțelege și utilizează corect concepte științifice din domeniile chimie și biologie, precum și procedee și metode specific domeniului educațional care să îi permită transmiterea de cunoștiințe .către elevi, studenți și alte categorii socio-economice interesate.
  • Cunoaște, utilizează și aplică tehnici experimentale de bază și moderne în prepararea, analiza și caracterizarea compușilor chimici și sistemelor biologice.
  • Utilizează instrumente adecvate de informare/documentare necesare înțelegerii și transmiterii cunoștințelor din domeniile chimie și biologie, într-o manieră științifică, spre cei interesați.
  • Formulează soluții pentru rezolvarea problemelor educaționale și/sau din lumea reală și identifică oportunități pentru punerea ideilor în practică.
  • Elaborează și experimentează proiecte pentru activitățile de învățare-evaluare, utilizând principii și metode didactice specific activităților educaționale din domeniul științelor.
  • Identifică și aplică metode didactice adaptate particularităților individuale ale elevilor/studenților pentru obținerea prograsului școlar.
  • Identifică strategii de dezvoltarea personală, profesională și social continuă, care să îi permit adaptarea la schimbările din societate și de pe piața muncii.
  • Comunică și argumentează științific în cel puțin o limbă străină.

Aptitudini

Absolventul:

  • Analizează, evaluează și aplică corect noțiunile fundamentale din domeniile chimie, biologie și științe ale educației.
  • Selectează, analizează critic și utilizează corect tehnici de laborator specifice domeniilor chimie și biologie.
  • Evaluează critic informații din literatura științifică în vederea argumentării și comunicării clare în rapoarte științifice și către cei interesați: elevi, studenți, alte categorii socio-economice, în limba română și în cel puțin o limbă străină.
  • Aplică metode interdisciplinare pentru rezolvarea de probleme complexe teoretice și practice.
  • Adaptează conținuturi relevante pentru dezvoltarea competențelor specifice asumate, utilizând strategii didactice personalizate, în contexte de învățare diverse.
  • Aplică și integrează resurse și tehnologii în vederea elaborării și implementării planului de dezvoltare a carierei.

Responsabilitate și autonomie

Absolventul:

  • Gestionează cu success situații și probleme complexe din mediul de lucru, asumându-și responsabilitatea pentru implementarea soluțiilor.
  • Lucrează eficient atât independent, cât și în echipă, respectând standarde etice și profesionale
  • Urmărește cu succes obiectivele de carieră în învățământul preuniversitar sau într-un domeniu conex după absolvire.

Competențele asigurate absolvenților programului de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare ”Chimie-Biologie” sunt:

Competenţe profesionale:

  • 1.         predă chimie
  • 2.         predă biologie
  • 3.         elaborează programa analitică
  • 4.         adaptează strategia didactică la abilitățile elevilor și studentilor
  • 5.         evaluează progresul școlar al elevilor și studenților
  • 6.         asigură gestionarea colectivului de elevi
  • 7.         monitorizează progresele realizate în domeniul de specialitate
  • 8.         dezvoltă materiale educaționale digitale
  • 9.         colaborează cu profesioniști din domeniul educației
  • 10.       gestionează resursele utilizate în scopuri educaționale
  • 11.       realizează experimente chimice
  • 12.       diseminează rezultatele în rândul comunității științifice
  • 13.       aplică principiile eticii și integrității științifice în activitățile de cercetare

Competenţe transversale:

  • 1.         utilizează cu precizie echipamente, instrumente sau echipamente tehnologice
  • 2.         solutionează probleme

Ocupații care pot fi practicate pe piața muncii

OcupațiaCod COR/ISCO-08
Profesor în învățământul secundar2330 (ESCO)
Profesor în învățământul liceal, postliceal23301 (COR)
Profesor în învățământul gimnazial23302 (COR)